Personlige verktøy
Du er her: Forside Anmeldelse i Stavanger Aftenblad
Side-alternativer

Anmeldelse i Stavanger Aftenblad

Lettlest og morsomt om mobbeoffer som får superkrefter og setter seg i respekt.

Den suksessrike og produktive danske barnebokforfatteren Kenneth Bøgh Andersen er et hett tips når man er på julegavejakt til 10-åringen (og gjerne også til de litt eldre). Høstens bok, «Pissemaurbittet», har høy gutteappell og er den første i en serie illustrerte og lettleste bøker om Antboy, en litt uvanlig superhelt.

Hovedpersonen er Pelle Nøhrmann, en overvektig, bebrillet 12-åring som er både rappkjeftet og omsorgsfull, til tross for en tyngende mangel på venner. Han blir mobbet av Terror-Tvillingene og gymlæreren, og skoledagene består av ulike former for ydmykelser. Livet hans tar imidlertid en uventet retning en dag han kommer i skade for å bli bitt av en maur som har forvillet seg inn i mikrobølgeovnen. Det viser seg at mauren har overført en slags smitte til Pelle, den har rett og slett smittet ham med sine maurkrefter. Dette fører til at Pelle plutselig løper forbi biler, løfter hundrevis av kilo og klarer å stå imot plageåndene. Intrigen i historien oppstår som en konsekvens av at Pelle, eller Antboy, bor i en liten dansk by hvor det skjer fint lite, og når lite skjer må man sette i gang ting selv. Dette får til dels både dramatiske og morsomme konsekvenser.

Bøgh Andersen har igjen levert en stramt komponert, fengende historie. Med lett tilgjengelig og spenstig språkføring loser han leseren gjennom en trivelig historie hvor alle får som fortjent. Han både harselerer med superheltsjangeren og benytter seg av den samme sjangerens stilistiske grep. Fine illustrasjoner og relativt korte kapitler gjør boka velegnet for barn og unge som skal i gang med å lese på egen hånd.
kine.hult@aftenbladet.no

Lay-out: Wenche Andersen. Publiseringsløsning og design: Grieg Medialog AS © 2007–2008